Kamis, 18 Juni 2009

"Bersih Itu Cantik"



Cantik itu penting tetapi tidak usah terlalu di pentingkan.Ada orang hingga tidak sanggup keluar dari rumah karena merasakan dirinya tidak cantik.Bagi wanita kecantikan adalah syarat hidup sempurna,sebenarnya bagi lelaki wanita cantik bukan syarat kebahagiaan.

Lelaki yg mudah tertegun dengan kecantikan selalunya tidak setia.Apabila pasangan mulai kelihatan buruk,dia mudah teralih perasaan.Ketika itu mungkin dia merasakan cintanya telah tertawar dan hanya manis kembali tatkala melihat wanita" cantik di sekelilingnya.
Tidak usah perangkap lelaki dengan kecantikan yg palsu.Banyak wanita menghiasi wajahnya terlalu,hingga memangsa lelaki tetapi kemudian di tinggalkan setelah wajah sebenatnya di ketahui.Sudah tentu tidak mampu bersolek tebal 24 jam.tapi itulah yg terjadi di alam percintaan.Tiba" suami terkejut melihat tidaklah secantik sewaktu di alam percintaan dahulu.tanpa make up wajah biasa saja.

Tidak sedikit lelaki merasa tertipu pada hari ke dua pernikahannya.pada hari ke dua dia sudah dapat melihat wajah istri yg sebenarnya,yg selama ini di topengi make up tebal'sepuluh inci'.
Kecantikan dan bercantik" itu memang penting,tapi tdk usah sampai menenggelamkan wajah yg sebenarnya.berhiaslah seadanya untuk menyegakan keserian wajah.
Wajah yg berseri lebih berkean daripada wajah 'buatan'yg kelihatan cantik sangat.wajah yg berseri cukup dengan make up seadanya.
Kecantikan umpama mobil,ketka baru di beli,reka bentuk dan warnanya memukau,baunya harum dan nyaman di kendarai.semakin lama semakin hilang serinya.jika harganya mahal orang masih terliur melihat reka bentuk nya walaupun warnanya telah mulai kusam dan berdebu.lama kelamaan ia tidak d pedulikan lagi karna model" baru senantiasa lebih meningkat.
Orang yg dahulunya membeli mobil berkenaan karena cantik kini mulai berfikir untuk menukarnya.perkenaan cantik tidak akan ada kesudahan.yg betul membeli untuk kegunaan dan kekal kasis sayang meskipun sudah ketinggalan zaman.
Jika tidak berwajah cantik tidak usah bersusah hati sebab tidak semua lelaki mementingkan kecantikan wajah sebagai syarat berkeluarga.
Ada leleki yg tidak peduli cantik atau tidak yg penting hatinya berkenan,bersumberkan keikhlasan,budi pekerti serta pegangan agama yg mantab.
Lelaki yg benar" impikan kebahagiaan lebih mementingkan kepribadian dari pada kecantikan,apa lagi kecantikan luaran yg sengaja di bikin" untuk memukau.karena dia tau kecantikan itu tidak kekal.Evolusi usia akan mengubahnya.Kecintaan yg di pahatkan oleh tautan hati yg jujur dan ikhlas menjamin kehidupan sejahtera hingga akhir hayat.
sebaliknya,kecantikan yg terlalu di ada-adakan akan berakhir dengan pertingkahan apabila kecantikan sudah tak dapat di permodalkan.Tiada manusia bisa kekal cantik dan tiada manusia bisa kekal muda.Tiba masanya kecantikan akan hilang Dan muda bertukar tua.

Jika diri merasakan kurang cantik,itu hanya persepsi diri aja.Ukuran cantik tidak pernah sama antara seorang n seorang lainnya.Lihat lah orang yg kita rasakan tidak cantik,kadang" jodohnya dngn orang tampan,hingga kita berkata dalam hati ;'Butakah dia?'
Menghiasi diri dengan kepribadian mulia,itu lebih utama untuk seorang wanita;hiasi wajah seadanya,sebab itu lumrahnya wanita,Usah terlalu berlebihan merawat wajah,nanti hilang identitas diri.

"Perempuan manapun yg menggunakan parfum kemudian melewati kaum agar mereka mencium wanginya maka dia seorang penzina"(HR Ahmad,4/418;shahihula jam':105)

Dan yg paling penting dari segalanya....Usia hidup di dunia yg tak lama lagi ini pasti kita tinggalkan ...nun jauh di sana menanti kehidupan yg hakiki kekal dan abadi...
sesungguhnya Allah SWT tidak melihat kepada tubuh dan bentuk kamu,tetapi DIA melihat kepada hati" kamu."Di riwayatkan oleh mislim dari Abu Hurairah.r.a.
AL-Qur'an menjelaskan tentang keselamatan di akherat kelak dan perolehan surga,hanya dapat di capai oleh orang yg hatinya bersih.Bersih dari segala kotoran dan ke musyrikan,ke munafikan dan penyakit" hati yg menghancurkan.Yaitu orang" yg menggantungkan diri pada Allah SWT.
"Dan janganlah engkau hinakan aku pada hari mereka di bangkitkan (yaitu) di hari harta & anak" tidak berguna,kecuali orang" yg menghadap Allah dengan hati yg bersih."(Qs.as-Syu'ara':87-89)

"Dan di dekatlah surga itu kepada orang" yg bertaqwa pada tempat yg tiada jauh (dari mereka).Inilah yg di janjikan kepadamu,(yaitu)kepada setiap hamba yg selalu kembali (kepada Allah)lagi memelihara (semua peratutan" -NYA).Yaitu:orang yg takut kepada Tuhan Yang Maha Pemurah sedang dia tidak kelihatan (olhnya)dan dia datang dengan hati yg bertaubat."(Qs.Qaf:31-33)

0 komentar: